Hoe schrijf je een goede instagram bio?
Instagram is één van de grootste sociale media platformen van dit moment. Om van alle voordelen van Instagram te profiteren is het voor veel bedrijven belangrijk hierop actief te zijn. Vaak wordt er gedacht dat vooral de feed belangrijk is voor de eerste indruk van je bedrijfsprofiel, maar vaak wordt het belang van een krachtige biografie vergeten. Besteed daarom genoeg aandacht aan het creëren van je Instagram bio. Maar hoe schrijf je een goede biografie en waar moet je op letten? Om alles uit je Instagram profiel te halen hebben wij daarom 5 belangrijke tips op een rijtje gezet.
1. Wat is je doel?
Omdat je slechts 150 karakters hebt om je volledige biografie mee te schrijven, is het belangrijk om alleen relevante teksten te gebruiken die bijdragen aan je doel. Eigenlijk is het een korte elevator pitch, focus je dus alleen op de relevante dingen.
Je doel kan bijvoorbeeld zijn om nieuwe producten te promoten of mensen te informeren over je bedrijf. Ook gebruiken sommige bedrijven dit gedeelte om hun merkmissie of visie hierin uit te drukken.
2. Gebruik je merkidentiteit
Maak optimaal gebruik van je Instagram biografie door je merkidentiteit naar voren te laten komen. Denk hierbij aan de taal, lettertype, iconen en de toon, maar ook kunnen relevante emoji’s effectief zijn. Daarnaast kun je hiermee het bedrijfsprofiel simpel uniek maken.
3. Hashtags en profiellinks
In je Instagram bio kan je ook een klikbare hashtag of profiellink toevoegen. Deze optie kan erg effectief zijn voor bedrijven die meerdere accounts beheren.
4. CTA
Eén van de belangrijke stappen is een call-to-action toe te voegen aan de biografie. Wil je de bezoekers naar een Linktree leiden? Een homepagina? Of een productpagina? Instagram geeft de mogelijkheid om één link toe te voegen in de biografie; maak hier dus goed gebruik van!
Naast een call-to-action toe te voegen in de websitelink kan het ook effectief zijn om het in hoofdtekst toe te voegen. Mocht je bijvoorbeeld als doel hebben om meer volgers te generen, dan kan oproepen tot “volg ons nu om op de hoogte te blijven!” erg goed werken.
5. Font gebruik
Tegenwoordig is het ook mogelijk een bio in een ander lettertype te plaatsen op Instagram. Er zijn verschillende website waar je een bio-tekst in een ander font kan omzetten en kan plaatsen in je Instagram bio. Dit geeft een speels effect en zorgt er ook voor dat je extra opvalt. Een voorbeeld van zo’n website is: lingojam.com/FontsForInstagram.
6. Contactgegevens
Ook belangrijk om mee te nemen in de biografie van jouw bedrijfsprofiel zijn de contactgegevens. Instagram biedt de mogelijk om deze gegevens makkelijk in te vullen. Onderaan de bio verschijnen dan vervolgens jouw locatie en mail of telefoon contactbuttons.
Je Instagram biografie kan het verschil maken bij het vergroten van je online zichtbaarheid. Het is een ideale plek om te laten zien wie jij als merk bent. Het kan je ook helpen om je uniekheid te laten zien en je publiek te vermaken. Met deze tips moet het zeker lukken om alles uit de biografie van je bedrijfsprofiel te halen! Wil je nog meer groeien op social media? Of heb je andere social media gerelateerde vraagstukken? De social mediaspecialisten van The Dare Company helpen je hier graag mee! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!
The dare company
oostzeedijk 90, 3063 BG Rotterdam
010 522 33 32
info@thedarecompany.com
www.thedarecompany.com
Uit de editie van
januari 2022
Winter